Zużyte wycieraczki przekładają się nie tylko na estetykę pojazdu, ale głównie na bezpieczeństwo podróżujących. Ich cykliczna wymiana znacząco poprawia widoczność, co jest szczególnie istotne w sezonie jesienno-zimowym. Jakościowe pióra skutecznie usuwają wodę i brud, zmniejszając ryzyko kolizji. W jaki sposób założyć wycieraczki do samochodu? Podpowiadamy!
Wymiana wycieraczki w samochodzie – co warto wiedzieć przed zakupem?
Wybór i montaż wycieraczek to proces, który zaczyna się już na etapie zakupu. Kluczowe znaczenie ma długość nowych piór i sposób mocowania – w szczególności ten drugi parametr musi odpowiadać specyfikacji konkretnego pojazdu. Warto sprawdzić zalecany typ mocowania, a następnie precyzyjnie przeanalizować dostępne na rynku opcje. W dalszej części artykułu przybliżymy najważniejsze kwestie związane z demontażem wycieraczek oraz instalacją nowych piór.
Kiedy warto wymienić pióra wycieraczek na nowe?
„Jak zdjąć wycieraczki?” – to pytanie z pewnością choć raz pojawiło się w głowie każdego kierowcy, który nie miał jeszcze okazji do samodzielnej wymiany piór wycieraczek. Myśl o wymianie gumy wycieraczki pojawia się tak naprawdę w chwili zauważenia pogorszenia jakości pracy komponentu. Warto zaznaczyć, że sprawne wycieraczki samochodowe mają duży wpływ na poziom bezpieczeństwa i komfort jazdy, dlatego ich nieprawidłowe działanie wymaga szybkiej reakcji z naszej strony. Niestety wielu kierowców wciąż ignoruje pierwsze oznaki zużycia, odkładając wymianę na później. Określenie dokładnego momentu, w którym pióra przestają skutecznie pełnić swoją funkcję, zależy od stopnia eksploatacji, jakości samego produktu, jak i warunków atmosferycznych, na jakie jest narażony pojazd. Warto jednak przyjrzeć się typowym oznakom zużycia:
- Smugi na szybach – to pierwszy z objawów zużycia piór. Smugi na szybie powstają wskutek uszkodzenia powierzchni gumy, która parcieje, tracąc pierwotne właściwości, na co mają wpływ proces utleniania, zmienne temperatury i zabrudzenia gromadzące się na szybie.
- Nieefektywne zbieranie wody – jasnym sygnałem wskazującym na problemy z wycieraczkami jest pozostawianie niewytartych miejsc na szybie. Często takie trudności pojawiają się już krótko po zamontowaniu piór i zwykle są wynikiem zakupu niskiej jakości akcesoriów.
- Nierówna i hałaśliwa praca wycieraczek – naruszenie powierzchni gumy wiążę się z nierówną i głośną pracą wycieraczek samochodowych. Wspomniany dźwięk jest zwykle określany jako piszczenie lub skrzypienie.
- Powstawanie rys na szybie – najgroźniejszym objawem, a zarazem skutkiem używania zużytych piór wycieraczek są powstające rysy na szybie. Oznacza to, że guma jest już bardzo starta, a ramię wycieraczki dotyka powierzchni szkła.
Warto dodać, że za nieefektywnym zbieraniem wody i ścieraniem zanieczyszczeń może stać także uszkodzone ramię wycieraczki. Skorodowane słabiej dociska pióro, przez co nie zapewnia odpowiedniego czyszczenia. Wówczas należy wymienić nie samo pióro, ale całe ramię wycieraczki.
Sprawdź nasz artykuł: Kiedy warto wymienić ramię wycieraczki?
Jak zdjąć wycieraczki?
Przed montażem nowych piór, musimy pozbyć się tych starych. Proces zaczynamy od odgięcia ramion wycieraczek i zablokowania ich w tej pozycji. W większości aut jest to możliwe, ale zdarzają się takie, gdzie nie da się odgiąć ramienia, co nieco komplikuję sprawę. Następnie, w zależności od rodzaju mocowania, należy poluzować uchwyt i wysunąć zużyte pióro. Niektórzy producenci wycieraczek umieszczają w sieci filmy instruktażowe, które mogą okazać się bardzo pomocne. Wskazana jest ostrożność – nie chcemy bowiem uszkodzić ramienia czy zarysować szyby. Demontaż tylnej wycieraczki wygląda bardzo podobnie.
Zakładanie wycieraczek – dobór nowych piór
Najważniejszym czynnikiem w kwestii doboru nowych wycieraczek jest długość piór – ta powinna odpowiadać wymiarom starych wycieraczek lub zaleceniom producenta pojazdu. Kolejną rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę, jest konstrukcja samochodu – należy upewnić się, czy w naszym aucie wycieraczki są symetryczne, czy asymetryczne (o różnych długościach). Następnym krokiem jest poznanie sposobu mocowania. Tutaj mamy do wyboru dwie opcje: możemy ponownie zajrzeć do instrukcji pojazdu albo skorzystać ze specjalnych adapterów, często dodawanych do zestawu. Na koniec warto zadecydować, czy potrzebujemy wycieraczek szkieletowych, płaskich czy hybrydowych:
- szkieletowe wycieraczki uchodzą za tradycyjne. Są sztywne, a zarazem trwałe, ale wymagają idealnego dopasowania do konkretnego modelu samochodu;
- wycieraczki płaskie, zwane bezszkieletowymi, uchodzą za te uniwersalne. Pasują do większości aut, zarówno nowych, jak i starych. Prezentują się lepiej od szkieletowych i są efektywniejsze, co ma wpływ na wyższą cenę;
- wycieraczki hybrydowe łączą cechy dwóch poprzednich typów piór. Dobrze przylegają do szyby, są nieco elastyczne i mają estetyczną osłonę.
Zakładanie wycieraczek – poradnik
Po demontażu wycieraczek przychodzi czas na zamontowanie nowych. Zakładanie wycieraczek powinno opierać się na podobnych rozwiązaniach, jakie zastosowano wcześniej. Można dobrać pióra do konkretnego typu mocowania albo skorzystać z tego samego modelu adaptera. Niezależnie od decyzji montaż powinien przebiegać odwrotnie do demontażu. Pióra należy delikatnie wsunąć w uchwyt, a następnie docisnąć, by ustawiły się w linii prostej z ramieniem. Powinniśmy przy tym usłyszeć charakterystyczne kliknięcie.
Warto dodać, że obecnie wielu producentów odpowiednio oznacza swoje produkty – w sklepach znajdziemy akcesoria do konkretnych modeli samochodów. Co więcej, na niektórych produktach są podane auta, do których dane wycieraczki pasują. Takie rozwiązanie znacznie ułatwia dobór i wymianę wycieraczki w samochodzie.
Dowiedz się też Czym jest pozycja serwisowa wycieraczek?